Jak nás ovlivňuje sebevnímání
Negativní sebevnímání vede ke:
- ztrátě zaměřenosti na splnění cílů
- ztrátě naděje
- behaviorálním problémům
- zvýšení úzkosti
- narušení motivace
- nízké sebeúctě
- nizkému sebevědomí
- špatné výkonosti
Proč sebepoznání sportovce?
- 1. je základem pro získání kontroly nad myšlenkami, pocity a chováním (zdroj síly i příčina selhání při dosahování toho, co chceme)
- 2. sportovci jsou schopni na tomto základě systematicky pracovat na nácviku dalších psychologických dovedností, například na ideálních předstartovních stavech
- 3. je základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce
Cíle sebepoznání:
- 1. poznat plně a upřímně vlastní dobré i špatné stránky, vlastnosti, schopnosti, dovednosti, současnou výkonnostní úroveň...
- 2. akceptovat sám sebe
- 3. stát se plně zodpovědným za následky svého myšlení, pocitů a chování
Sebepojetí:
jedinec, jak je znám jedinci:
- kognitivní (sebedeskriptivní termíny a atribuce)
- emoční (pocity ohledně kognitivních atribucí)
- behaviorální (tendence jednat v souladu s tím, jak se vnímáme)
Sebeúcta:
jak se jedinec vnímá jako OK, hodnotná osobnost - OK si definuje každý individuálně
Sebeakceptace:
jak se přijímáme. Dobrá sebeakceptace znamená, že se přijímáme i se svými špatnými stránkami.Jak nás ovlivňuje sebevnímání
Sebedůvěra:
jak věříme ve svou schopnost úspěšně se vyrovnat se současnou situací (tady a teď)
Techniky používané pro nácvik sebepoznání:
- Zaměřit se společně se sportovcem na jeho myšlenky, pocity a chování před, během a po perfektním závodě/zápase a nepovedeném závodě/zápase - propadáku.
- Občas požádat sportovce o jakoukoli variantu písemného zamyšlení nad sebou samým typu "Jak se vidím"
Otázky:
- 1. Popište, jak se v současnosti vidíte jako a) člověk b) sportovec zaměřte se jen na pozitivní věci.
- 2. Co si myslíte, že negativně ovlivňuje vaše sebepojetí a) jako člověka b) jako sportovce?
- 3. Pomoci sportovcům při hledání motivace, snažit se pomoci jim s porozuměním vlastní motivaci (Proč sportujete?)
- 4. Naučit sportovce zaznamenávání pocitů do tréninkového deníku (těžký trénink, soustředění, závody...)
- 5. Podporovat sportovce při získávání zpětné vazby od významných druhých a od VÁS.
- 6. Naučit sportovce poznávat současnou výkonnostní úroveň a progresu během např. sezóny (PROFILOVÁNÍ VÝKONU).
- 7. Pomoci sportovcům učit se z chyb i úspěchů druhých (video...)
- 8. Naučit sportovce spojovat psychické stavy s fyziologickými procesy (jak mé tělo reaguje na trému...)
- 9. Učit sportovce vyjadřovat vlastní názory, diskutovat, poznávat se v diskusi.
Autor: PhDr. Eva Tomešová, Ph.D., email: tomesova@ftvs.cuni.cz