Sebepoznání

Jak nás ovlivňuje sebevnímání

Negativní sebevnímání vede ke:

  • ztrátě zaměřenosti na splnění cílů
  • ztrátě naděje
  • behaviorálním problémům
  • zvýšení úzkosti
  • narušení motivace
  • nízké sebeúctě
  • nizkému sebevědomí
  • špatné výkonosti

Proč sebepoznání sportovce?

  • 1. je základem pro získání kontroly nad myšlenkami, pocity a chováním (zdroj síly i příčina selhání při dosahování toho, co chceme)
  • 2. sportovci jsou schopni na tomto základě systematicky pracovat na nácviku dalších psychologických dovedností, například na ideálních předstartovních stavech
  • 3. je základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce

Cíle sebepoznání:

  • 1. poznat plně a upřímně vlastní dobré i špatné stránky, vlastnosti, schopnosti, dovednosti, současnou výkonnostní úroveň...
  • 2. akceptovat sám sebe
  • 3. stát se plně zodpovědným za následky svého myšlení, pocitů a chování

Sebepojetí:

jedinec, jak je znám jedinci:

  • kognitivní (sebedeskriptivní termíny a atribuce)
  • emoční (pocity ohledně kognitivních atribucí)
  • behaviorální (tendence jednat v souladu s tím, jak se vnímáme)

Sebeúcta:

jak se jedinec vnímá jako OK, hodnotná osobnost - OK si definuje každý individuálně

Sebeakceptace:

jak se přijímáme. Dobrá sebeakceptace znamená, že se přijímáme i se svými špatnými stránkami.Jak nás ovlivňuje sebevnímání

Sebedůvěra:

jak věříme ve svou schopnost úspěšně se vyrovnat se současnou situací (tady a teď)

Techniky používané pro nácvik sebepoznání:

  • Zaměřit se společně se sportovcem na jeho myšlenky, pocity a chování před, během a po perfektním závodě/zápase a nepovedeném závodě/zápase - propadáku.
  • Občas požádat sportovce o jakoukoli variantu písemného zamyšlení nad sebou samým typu "Jak se vidím"

Otázky:

  • 1. Popište, jak se v současnosti vidíte jako a) člověk b) sportovec zaměřte se jen na pozitivní věci.
  • 2. Co si myslíte, že negativně ovlivňuje vaše sebepojetí a) jako člověka b) jako sportovce?
  • 3. Pomoci sportovcům při hledání motivace, snažit se pomoci jim s porozuměním vlastní motivaci (Proč sportujete?)
  • 4. Naučit sportovce zaznamenávání pocitů do tréninkového deníku (těžký trénink, soustředění, závody...)
  • 5. Podporovat sportovce při získávání zpětné vazby od významných druhých a od VÁS.
  • 6. Naučit sportovce poznávat současnou výkonnostní úroveň a progresu během např. sezóny (PROFILOVÁNÍ VÝKONU).
  • 7. Pomoci sportovcům učit se z chyb i úspěchů druhých (video...)
  • 8. Naučit sportovce spojovat psychické stavy s fyziologickými procesy (jak mé tělo reaguje na trému...)
  • 9. Učit sportovce vyjadřovat vlastní názory, diskutovat, poznávat se v diskusi.

Autor: PhDr. Eva Tomešová, Ph.D., email: tomesova@ftvs.cuni.cz

Dresy 50 % - square - stránka